“Varför lyckas jag inte med Keto?”

Det är väldigt många som tycker att de gör allt rätt men ändå inte lyckas med sin ketoadaption fullt ut. Dvs de lyckas inte få ner blodsockret till ketogena nivåer under 4.4 mmol/l, vilket är nödvändigt för att kroppen ska vilja välja fett som energi fullt ut.

De äter massor med fett, inte så mycket protein och få kolhydrater. De äter precis rätt saker, precis rätt mängder och har full koll på att de inte får i sig något som kan irritera kroppen och höja blodsockret. Men det fungerar ändå inte. Varför?

Jo, för att kroppen påverkas av så mycket mer än bara maten!

Allt är viktigt och allt spelar roll, man kan inte bara äta ketogent (vilket i och för sig inte så många gör på rätt sätt heller), man måste göra allt annat rätt också för att skapa förutsättningar för att maten ska ge den effekt på kroppen som man vill.

Stress är en stor bov till exempel.

Stress höjer adrenalin och kortisol och därmed också blodsockret. Det är superviktigt att jobba för att få ner sin stress i kroppen, vilken kosthållning man än har egentligen. Stress påverkar så mycket i kroppen på många negativa sätt och är en stor bov som sätter käppar i hjulet på vägen mot god hälsa. Stress påverkar inte bara blodsockret, utan de flesta funktioner och organ i kroppen. Den ena leder till det andra och slutar i en enda stor hormonell obalans och dålig tarmhälsa, vilket inte främjar ketoadaption, läkning eller god hälsa på något sätt.

För att uppnå full ketoadaption gäller det att ha tålamod och att inte stressa. Man måste jobba mycket med avslappning och främja en god kvalitetssömn. Man måste jobba med läkning av kroppen, vilket förutsätter minimalt med stress. Och framförallt måste man bli medveten om sin stress och vad som stressar för att kunna göra något åt den!

Är du medveten om din stress och vad som stressar dig?

Önskar dig en underbar och stressfri sommar!

Lämna ett svar