Minska ditt kroppsfett

Det är en väsentlig skillnad mellan att gå ner i vikt och att minska sitt kroppsfett. Det är också en väsentlig skillnad på att bara vara smal och att vara smal med en låg fettprocent. Varför då?

Jo, för att en viktnedgång på traditionellt vis eller till och med på vanlig LCHF innebär allt som oftast att man går ner i vattenvikt och muskelvikt och kanske lite, lite i fettvikt. Hur kommer det sig?

Jo, för att kroppen effektivt ska kunna bränna KROPPSFETT och inget annat behöver man bli ketoadapterad. Det blir man inte förrän man gjort ALLT för att kroppen verkligen ska lära sig att drivas på ketoner från fettsyror fullt ut med hjälp av en ketogen kost och livsstil.

Det är faktiskt så att smala personer kan ha en så hög fettprocent som upp till 30%! Så att se smal ut är ingen garanti för låg fettprocent.

Men med LCHF bränner man ju fett och går ner massor i vikt ju, tänker du säkert nu…

Men, nej, så behöver det sällan vara. Oftast är LCHF bara en annan form av vanlig kaloribantning. Men en väldigt mycket lättare form, eftersom det är mycket lättare att äta mindre och mer sällan när man inte äter massa kolhydrater. Blodsockret blir stabilt och man håller sig mätt länge.

Visst använder man fett som energi efter ett tag på LCHF, men då är det fettet i maten vi pratar om till största del, inte det “envisa” kroppsfettet.

Att bara fokusera på att minska i vikt är oerhört ohälsosamt och betyder alltså oftast inte någon direkt förlust av kroppsfett. Att det är ohälsosamt beror på att när man äter mindre så rubbar man ämnesomsättningen, man stressar kroppen och man kan få hormonell obalans i hela kroppen. Detta kan ge många problem på sikt. Tex sköldkörtelproblem och trötta binjurar.

En kraftigt överviktig person har mer muskler än vad man kanske kan tro. Men om du tänker efter… Hur skulle en kraftigt överviktig person ens orka gå om den inte hade mer muskler än den normalviktiga? Du som väger ca 60 kg till exempel. Skulle du orka gå omkring med 60 kg extra ens en liten stund? Troligtvis inte. I några timmar? Knappast!

Och vartefter den kraftigt överviktiga sedan går ner i vattenvikt och muskelvikt så märker hen inte ens att hen har förlorat muskler, för personen i fråga har ju liksom förlorat själva vikten hen bar på och känner sig i princip starkare, trots mindre muskelmassa. För hen behöver ju inte alls lika mycket muskler längre pga lägre vikt. Intressant, eller hur?

Allt det jag skrivit hittills är också svaret på varför det är så himla svårt att gå ner “de sista kilona” eller att “deffa” som smal/normalviktig även om man äter LCHF.

Så vad gör man då?

Jo, så här:

  1. Blir fullt ketoadapterad så att man drivs på fett fullt ut och lätt kan bränna kroppsfett genom att anamma en ketogen kost med MYCKET fett för att lära och vänja kroppen vid det nya bränslet fett OCH en ketogen livsstil (bra sömn, mycket avslappning, antistress, träning…). Mycket tålamod och läkning och rening av kroppen kan behövas för att få det att fungera.
  2. Försäkrar sig om att man verkligen är fullt ketoadapterad genom att mäta, mäta, mäta och analysera mående och energi. Mående och energi ska vara på topp, helt utan dippar konstant under minst 1 månad i sträck och blodsocker och blodketoner ska ligga konstant perfekta under minst 1 månad i sträck. Blodsockret ska ligga på under 4.4 mmol/l direkt på morgonen och blodketoner ska ligga på 1.8-3.0 mmol/l direkt på morgonen. Blodsockret är även bra att mäta då och då under dagen för att se att det håller sig lågt hela tiden utan några höjningar och toppar.
  3. Gör kroppen trygg genom att inte ändra något under minst en månad eller två efter att man är säker på att man ketoadapterat.
  4. Drar ner på fettintag (inte FÖR mycket) under stor kontroll och mätning.
  5. Backar till mer fett vid sämre värden eller sämre energi.
  6. Fortsätter med punkt 4 och 5.

Ha massor av tålamod och var mycket noggrann. Ketoadaption tar tid och är ingen ohälsosam quickfix. De resultat man får i slutändan är fantastiska och det bästa av allt – det är hållbart och under resans gång optimerar man sin hälsa till fullo och balanserar och läker sin kropp!

Keto på rätt sätt som leder till ketoadaption är grymt på många sätt, inte bara för minskning av kroppsfett, utan också för energi, fokus, motivation, humör, topphälsa och för att få bort allt sug och sötsug och för att motverka sjukdomar.

I min 30-dagars Ketokurs kan du lära dig mer.

Information om kursen hittar du här:
KETOKURS

Kontakt: info@ketobyannelie.se

Facebook
Instagram
Blogg

Lämna ett svar

Stäng meny