Hur kommer jag i ketos?

Ja, för det första, vad menas med ketos och hur vet jag om jag är i ketos? Hmm…Det finns det alla möjliga konstiga uppfattningar om…

Ketos kommer från ordet ketoner som bildas av fettsyror. Du kan använda ketoner eller glukos (blodsocker) som energi till kroppen. Men bara för att du äter mycket fett och lite socker och kolhydrater (som också blir omvandlat till socker i kroppen) betyder det absolut inte att du använder ketoner som energi. Kroppen kan nämligen enkelt göra om både protein och fett till glukos (i värsta fall tuggar du på dina muskler). Många använder en urinsticka för att mäta ketoner och tror att de “är i ketos” för att den uppvisar mörkrött. Förvisso kanske du producerar lite ketoner, som du kissar ut… Men det betyder inte att du använder ketoner som energi.

Mät blodketoner istället! Optimalt värde är 1.8-3.0 mmol/L. MEN! Sen måste kroppen också vänja sig vid att ANVÄNDA ketonerna som energi och inte välja blodsocker iallafall. Så om ketos = producerar ketoner som kissas ut, vad är då meningen med ketos? Ingen alls kan jag tycka.

Att använda ketoner fullt ut som energi är en helt annan sak. Och förutom blodketoner på 1.8-3.0 är det superviktigt att hålla koll på blodsockret. Är inte det stadigt under 4.4 mmol/L kommer kroppen att ha mycket svårt att vilja välja att använda ketonerna fullt ut till både kropp och hjärna och så att säga bli fullt ketoadapterad. Detta tar tid och kräver tålamod, fullt engagemang och noggrannhet.

Men det räcker väl att äta minimalt med kolhydrater? NEJ! Långt ifrån… Tyvärr finns det all möjlig konstig information om ketos och ketogen kost därute… Att äta minimalt med kolhydrater räcker absolut inte. För att uppnå full ketoadaption behöver du se över ALLT! Och då menar jag verkligen allt… Det räcker inte ens med att äta en perfekt sammansättning av rätt råvaror och lite kolhdrater, moderat med protein och extra mycket fett.

Hur lever du? Hur sover du? Hur tränar du? Hur fungerar din kropp? Vad behöver du läka och få ordning på i kroppen? Inflammationer? Hur är det med din stress? Unnar du dig tillräckligt med avslappning? Hur mår din lever? Hur mår dina tarmar? Hur är din hormonella balans? Hur fungerar ditt matsmältningssystem? Vad har du för självbild? Tänker du positivt? Hur är din inställning? Hur andas du? Miljö? Mediciner? Preventivmedel? Hårvård? Hudvård? Tidigare liv? Tidigare kost?

Att ketoadaptera är som att bygga ihop ett stort pussel bestående av massa små pusselbitar, som man ibland både behöver ficklampa och förstoringsglas för att hitta ordentligt. Det positiva är att man jobbar på optimal hälsa under tiden. Det går liksom hand i hand med att ketoadaptera. Det är en så kallad god cirkel. För att uppnå full ketoadaption – jobba på att läka din kropp. För att uppnå en läkt kropp – jobba på att ketoadaptera fullt ut.

Det kanske låter jobbigt och svårt, men för tusan, när du väl kommer dit kommer du inte att ångra dig, bara säga: WOW!!! Så här vill jag leva och må resten av mitt liv!!!

Tecken på full ketoadaption:
Förutom optimala värden på blodsocker och blodketoner under minst 1 månad i sträck (som ensamt absolut ej behöver betyda full ketoadaption) är detta andra tecken:
Sömnen förbättras.
Vaknar pigg och utvilad.
Fler, längre och mer levande drömmar.
Sug och sötsug försvinner.
Jämn och fin energi utan minsta dippar.
Att bli sjuk existerar knappt.
Värk försvinner.
Man orkar mer vid träning.
Skarpare hjärna, lättare att fokusera.
Höjd motivation.
Kroppen börjar tighta till sig.
Inflammationer sänks och många symptom, åkommor och sjukdomar börjar försvinna.

Har du inte börjat med en ketogen kost och livsstil ännu? Gör det NU!!! Din kropp kommer att tacka dig!

Ha en fortsatt härlig och energirik dag!

Annelie


Detta inlägg har 7 kommentarer

  1. Maria

    Intressant. Jag saknar blodketonmätare men upplever alla fördelar du listade. Har ätit ca 20g kolisar/dag sedan slutet av oktober. Är det viktigt att kolla blodketoner?

    1. Keto by Annelie

      Ja, kolla både blodsocker och blodketoner för att veta hur du ligger till!

  2. Birgitta Granholm

    Klimatet och våra barnbarn då?

  3. Tulo

    Måste fråga. Detta att “i värsta fall tuggar du på dina muskler” kan du utveckla det lite närmre?

    1. Keto by Annelie

      Att man börjar bryta ner sina muskler för att få energi när man inte får tillräcklig med energi från maten och inte lärt kroppen att använda ketoner som energi.

  4. Lilla My

    Hej
    Jag har diabetes typ 2 och är endast kostreglerad. Dock så sprätter mitt blodsocker upp till runt 7-8 efter varje måltid. Fasteblodsockret kan ligga mellan 4-6.
    Betyder detta då att det är omöjligt för mig att nå ketos?

    1. Keto by Annelie

      Nej, det är inte omöjligt, men det tar längre tid och kräver en hel del tålamod och stor noggrannhet!

Lämna ett svar