Fett och maskrosor

Inlägget är reklam för bodystore.com och innehåller annonslänkar.

Jag ser väldigt ofta många som skriver i olika LCHF-grupper på Facebook att de har svårt för allt fett på LCHF, att de mår illa, att de inte klarar mer mängd, att de nästan spyr av bara tanken på mer fett… Och så vill de ha råd hur de ska göra, eftersom de känner att de nog faktiskt äter för lite fett för att komma in i en bra förbränning, bli av med sötsug och helt enkelt inte vill äta för lite totalt sett. Och så kommer de vanliga råden:

“Ja, men man behöver inte äta massa fett, huvudsaken är att man blir mätt.” “Ät bara så mycket du klarar av.” “Ät inte massor med fett, det räcker med att inte vara rädd för fett och att använda fullfeta produkter.” Och så vidare…

Fel, fel, fel!!! LCHF betyder Low Carb HIGH Fat = Lite Kolhydrater MYCKET Fett. Inte lite kolhydrater och lite så där lagom vad man klarar av med fett…

Äter man för lite fett riskerar man att äta alldeles för lite totalt sett och det tär både på hormoner och ämnesomsättning. Eller så äter man för mycket protein som kompensation. Eller någon annat. Och när det gäller Keto och att ketoadaptera fullt ut är fettet EXTRA viktigt för att verkligen kunna få kroppen att byta bränsle från glukos till ketoner.

Så, vad gör man då?

Jo, man tar hand om sin matsmältningsfunktion!

Har du svårt att äta mycket fett har du problem med din matsmältningsfunktion! Antingen har du för lite galla eller så har du för lite/inte tillräckligt sur magsyra eller för lite matsmältningsenzymer, eller alltihop. Då kanske du måste hjälpa kroppen på traven lite, iallafall under en period. Det finns många saker man kan prova och jag skulle kunna skriva en hel bok i ämnet matsmältning, men det hoppar jag över just nu. Helt klart är iallafall att det hjälper lite grann att bara minska stressen och ta det lugnt och tugga ordentligt vid alla måltider, samt att undvika att dricka för mycket till måltiden. Drick mellan måltiderna istället.

Maskrosor då?

Ja, det var ju fett och maskrosor som var inläggets rubrik. Maskrosor främjar faktiskt matsmältningen precis som andra bittra örter som till exempel ruccola. Maskroskaffe, som inte alls har något med kaffe att göra, påminner lite om kaffe i smaken och är faktiskt rätt gott. 
Maskroskaffe (koffeinfritt) hittar du här!
Kapslar med maskrosrot hittar du här!
Eller varför inte ta tillvara på “ogräset” sen när det kommer i trädgården!

Citronvatten och äppelcidervinäger är också bra. Sedan finns det förstås olika tillskott att ta när man behöver ge kroppen lite extra hjälp på traven. Vissa är kombinationstillskott med både oxgalla, betain HCL/saltsyra och enzymer och sedan finns det olika tillskott med bara en av dessa. Prova dig fram om du inte vet vilken brist just du har (vilket de flesta inte vet som inte gjort tester hos en näringsterapeut). Det är ytterst personligt vad som passar i just din specifika kropp! Men det kan absolut vara värt att testa sig fram lite, för att kunna hjälpa matsmältningsfunktionen att kunna hantera mer fett. Gör det i perioder bara och inte hela tiden. Prova utan ibland. Rotera lite så att kroppen själv kan börja få en bättre matsmältningsfunktion på egen hand. Vanligast är att man inte bara har brist på en grej, utan alla, eftersom de hänger ihop lite. Därav hittar man mest kombinationstillskott.

Här kommer några exempel på olika tillskott:

Bio-gest från Thorne är ett väldigt rent kombinationstillskott. Cellenzym från Holistic är ett exempel på ett bra tillskott med massor av olika enzymer. Digest från Helhetshälsa är ett exempel på ett bra tillskott med saltsyra. Sedan finns det förstås massa andra olika tillskott på marknaden. Kolla noga på innehållet så att det är ett rent tillskott utan massa onödiga ingredienser. Observera att du måste vara försiktig med tillskott liknande dessa för matsmältningen om du har problem med magsår eller några mage/tarmsjukdomar. Rådgör med din läkare eller näringsterapeut.

Hur fungerar ett högt fettintag för dig? Har du överhuvudtaget funderat på hur din matsmältningsfunktion faktiskt fungerar någon gång?

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Minna

    Hej
    Vet du hur det är för oss som är gbp-oprerade? Kan vi komma in i ketos? Vi har ju svårare att få i oss fett.

    1. Keto by Annelie

      Det går för de flesta, bara man har lite tålamod, gör en personlig anpassning och hjälper matsmältningssystemet lite extra på traven

Lämna ett svar