Vardagsketo?

 

Nej, man kan inte äta ketogen kost till vardags och göra lite avsteg då och då när det ”händer något speciellt” eller när man är bortbjuden eller bortrest eller liknande. Iallafall inte om man vill bli ketoadapterad och stanna där i ett härligt energiskapande, läkande och fettförbrännande läge, utan några som helst sug efter något.

Jag får ofta frågor som: ”Hur mycket påverkar det om jag gör avsteg?”

Svaret är: Från pyttelite till hur mycket som helst! Det beror på så många faktorer.

Vem är du? Vad har du som behöver läkas i kroppen? Hur långt har du kommit i din ketoadaption? Vad gör du för avsteg? Gäller det en halv morot eller en pizza med läsk? Hur ofta gör du avsteg? En gång i veckan? En gång om året?

Är man i början av sin ketoadaption behöver man vara extra noga med ALLT, hela tiden. Då kan till och med så lite som tex några bär, en morotsbit, lite för mycket protein och för lite fett påverka en hel del när det gäller att få ner blodsockret och få upp ketonproduktionen. Och dessa saker är ju inte direkt något som har med uppenbara onyttigheter att göra! Det är alltså mycket mer än de mest ohälsosamma avstegen som påverkar i början.

Gör man rejäla avsteg med socker, mjöl osv, då kan man räkna med att gå väldigt många steg tillbaka på sin väg mot ketoadaption. Och gör man avsteg för ofta, så kommer man aldrig framåt.

För en fullt ketoadapterad person gör det inte så mycket med en liten morotsbit eller några bär, OM man inte är en speciellt känslig person.

För att veta hur mycket något påverkar – mät blodsocker och ketoner! Att mäta är att veta!

Sen är det ju förstås så att ju sämre avsteg man gör, desto mer påverkar det hela kroppen och hela hälsan och inte bara blodsocker och ketoner.

Kommentera

Stäng meny