De sämsta tipsen

Det finns tyvärr många dåliga tips man kan ramla över på hemsidor, bloggar, Instagram, Facebook och olika grupper på Facebook när det gäller ketogen kost/LCHF och att ”komma i ketos” (när kroppen drivs på ketoner från fettsyror istället för glukos).

Det finns också mängder med förvirrande matbilder, speciellt på Instagram. Gör gärna en jämförelse mellan matbilderna på mitt Instagram och alla matbilder på Instagram med #keto. Ser du vad jag ser? Mina matbilder är fulla med fett, men alla andra är INTE det. Vadå Keto? Keto ÄR högfettskost! Utan massa fett, ingen ketos! Så varför kalla det Keto…? Sen finns det också väldigt mycket annat på matbilderna som inte främjar ketos, men det tar vi en annan gång.

Följ mig gärna på Instagram!
@ketobyannelie

Hur som helst, här kommer några av de sämsta tipsen gällande ketogen kost/LCHF och att ”komma i ketos”:

”Du behöver inte äta massa fett, byt bara till fullfeta produkter.”
Jo, man behöver faktiskt äta mycket fett. LCHF betyder Low Carb High Fat och inget annat och en ketogen kost innebär ännu mer fett. Man uppnår ALDRIG äkta ketos på för lite fett.

”Ät bara när du är hungrig.”
Nej, vill du komma i äkta ketos kan du inte äta för lite eller stressa kroppen med att hoppa över måltider, det är ohälsosamt och påverkar på sikt kroppen på många negativa sätt och leder inte till ketos. Och långt ifrån alla har fungerande hunger- och mättnadssignaler, dessutom. För att uppnå ketos måste man äta mycket fett ofta för att hela tiden lära och påminna kroppen om det nya bränslet.

”Baka en LCHF-kaka, ta en chokladbit 90%, ät grädde och bär, gör ostchips…”
Förslagen på substitut brukar hagla in när någon frågar vad man ska göra vid sug/sötsug. Har man ett starkt sug/sötsug är det värsta man kan göra att tillgodose det med något substitut. Såklart att dessa substitut är bättre än en påse godis. Men de fortsätter att underhålla sug och sötsug och triggar till överätning.

”Kissa på en urinsticka så vet du att du är i ketos när den visar rött/lila.”
Eh, nej, kissa och visa rött/lila på en urinsticka så vet du att du inte är i äkta ketos än, utan bara kissar ut de ketoner som du producerar. Dessutom mäter en urinsticka bara en typ av keton. Det finns nämligen tre olika typer.

  1. Acetoacetat (AcAc), den primära ketonkroppen i urinet
  2. Beta hydroxybutyrat (BHB), den primära ketonkroppen i blodet
  3. Aceton, den primära ketonkroppen i utandningen

Det man ska göra är att mäta ketoner i blodet med en blodketonmätare. Optimalt värde är 1,8 – 3,0 mmol/L. Mät fastande direkt på morgonen.

Att uppmäta ett optimalt värde av ketoner räcker dock inte. För att bli ketoadapterad krävs att man får ner sitt blodsocker under 4,4 mmol/L. När blodsockret hållit sig stadigt under denna nivå i minst en månad utan avvikelser är det ett tecken på att kroppen har börjat välja ketoner som bränsle istället OM du samtidigt upplever full energi utan dippar! Mät blodsockret direkt på morgonen, innan du ätit, druckit, kissat eller stigit upp. Du bör också kontrollera om olika födoämnen och träning påverkar blodsockret genom att mäta före och efter matintag och träning.

I min 30-dagars Ketokurs kan du lära dig mer.

Klicka nedan för att läsa mer om kursen.

Önskar dig en skön kväll!

Info om KETOKURS, start 1 juli
GRATIS SNABBKURS
Kontakt: info@ketobyannelie.se

Facebook
Instagram
Blogg

Detta inlägg har en kommentar

  1. Verkligen intressant att titta på bilderna – och jämföra.
    Man ser tydligt skillnaden.

Kommentera

Stäng meny