Därför mår du bättre utan spannmål

 

Det finns många anledningar till varför man mår bättre av att utesluta spannmål ur kosten. Här kommer några exempel:

Innehåller höga halter fytinsyra
Fytinsyra binder till sig mineraler och eliminerar dem från kroppen vilket resulterar i mineralbrister av tex kalcium, järn, magnesium och zink.

Har högt stärkelseinnehåll
Den höga halten av stärkelse (en polysackarid som är den vanligaste kolhydraten i den ”moderna kosten” och finns i bla ris, bröd, pasta och potatis…) belastar bukspottskörteln då den får arbeta hårt med att producera insulin (som för övrigt är det fettinlagrande hormonet) för att städa undan ett förhöjt blodsocker. Även cellerna blir ”trötta och slöa” av allt blodsocker som ska in och till slut förstår de inte vad de ska göra när insulinet ”knackar på dörren” och vill lasta in blodsocker. Då har insulinresistens uppstått och cellerna behöver mer och mer insulin för att de ska fatta att de ska öppna upp och släppa in blodsockret. Till slut orkar inte bukspottskörteln producera så mycket insulin som cellerna nu kräver och du har fått diabetes typ 2.

Innehåller proteashämmare
Proteashämmare kan förstöra matsmältningen och förmågan att ta upp protein ur kosten. Proteashämmare är ett slags protein som binder sig till proteaser (proteinspjälkande enzymer) och hindrar dessa från att aktiveras.

Hämmar sköldkörtelns funktion
Hämmar sköldkörtelns funktion genom sitt innehåll av goitrogener, gluten och gliadin.

Gluten och gliadin skapar fysisk och mental ohälsa
Spannmål innehåller gluten och gliadin som är ”främmande” proteiner för kroppen och är extremt vanliga källor till allergier och överkänsligheter som kan leda till både fysiskt och psykisk ohälsa. Det är inte bara människor med Celiaki som inte ska äta gluten, även de flesta andra mår bättre utan. Man kan vara mycket känslig mot gluten utan att det visar sig på några prover och utan att man har Celiaki. Alla som har problem med mage/tarm, huden, migrän/huvudvärk, ledvärk, mentala problem och många andra åkommor är oftast extra känsliga.

Ger brister
Spannmålsbaserad kost minskar B-vitaminnivåerna och serotoninnivårna. Det är ett lågt tryptofaninnehåll som leder till serotoninbrist, som kan leda till ångest, depression och vissa former av ADD/ADHD.

Skapar inflammationer
Spannmål orsakar inflammationer i kroppen pga sin höga halt omega-6 och sitt höga stärkelseinnehåll. Detta leder till både små och stora hälsoproblem. Allt från förkylningar till allvarliga metabola sjukdomar.

Eftersom det inte finns något essentiellt (livsnödvändigt) i spannmål och eftersom de skapar så många kända hälsoproblem pga gluteninnehåll, antinutrienter, lågt tryptofan, mycket omega-6, hög stärkelsehalt, plus att de ger så mycket allergi och överkänslighet, finns det ju inte någon som helst anledning att äta spannmål överhuvudtaget.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *